Beirut |
D´acord,
tota ciutat és un palimpsest, està escrita sobre papers aprofitats, està
edificada sobre estrats d´altres ciutats antigues, de la mateixa ciutat en
altres èpoques, sovint aprofitant les pedres primigènies. Però, mirant a la
fotografia, d´on surt aquesta columna? Sembla que es vulgui escapar d´alguna
cosa. Ve, potser, del passat per mostrar-se a un present que ja no és el seu i,
per això, arriba de gairell, gairebé de través, d´una manera anti intuïtiva i
impossible?
La columna
sembla no tant una ferida, com una punxa que vol sortir del cos; una punxa que,
havent-se clavat fa temps sota la pell, ara lluita per sortir altra cop a la
superfície, alliberant així dolors i neguits. O, més clarament, l´escena pot
representar un part, no exempt tampoc de dolor.
Però un part
també comporta expectatives, ni que sigui un part mineral, un part de segles de
durada: què ens aportarà la columna un cop sigui alliberada de les entranyes de
la terra? Quin nom li posarem? Serà un fill legítim de la ciutat, o serà una filla
bastarda?
Sigui el que
sigui, l´efecte estètic és inquietant i obre més preguntes que no pas les
tanca. Les herbes del voltant, sembla que esperin, indiferents, el desenllaç.
Els vianants, que també passen indiferents pel seu costat cada dia, no esperen res,
ni veuen la columna, com no veuen tampoc les restes d´obusos a les fatxades,
els edificis derruïts per les bombes o els llocs on s´han produït magnicidis.
Les fotos dels màrtirs i dels líders assassinats decoren les façanes formant
una capa més de la tràgica història de la ciutat. Venir de fora et permet veure
més vius els colors del sofriment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada