Arran de la mort d’Abbas
Kiarostami el passat 4 de juliol m’ha sorprès una estranya coincidència en les
notes de comiat, articles de recordatori i homenatges diversos, fetes per
crítics i especialistes de cine –tant a la premsa escrita com a les xarxes
socials–, en el sentit que aquest director no estava gaire compromès
políticament, ni personalment ni en els seus films, en contra del règim iranià.
Dit d’una altra manera: sense fer, ni molt menys, propaganda del règim, tampoc
en va ser mai un opositor declarat.
Suposo que aquesta visió de les coses es basa en el fet que
ell mai no va deixar de viure a l’Iran, i que tot i el poc suport que va tenir a l’hora
de produir els seus films i a l’escassa difusió que se’n feia, tampoc no va ser
explícitament prohibit, ni detingut, com sí que els va passar a alguns companys
seus com el director Jafar Panahi, o Mohsen i Samira Makhmalbaf, que es van
haver d’exiliar. Per altra part, els seus guions mai no van afrontar la
situació política o religiosa persa d’una manera directa, sinó més aviat
indirectament, de tal manera que se sol definir la seva obra no pas com a
cinema polític sinó més aviat com a cinema compassiu o de reflexió ètica.
Sigui com sigui, tot això i la sorpresa de la seva mort m’ha
portat a reflexionar per què no és evident, com ho és per mi, que Abbas
Kiarostami era una persona no només compromesa amb els moviments progressistes
iranians, sinó que n’era un far, un pioner, que des de l’art va obrir camí i va
fundar escola, i al seu darrere, tota una altra sèrie de directors i directores
han empès en la mateixa direcció que ell va encetar per persistir en una mena d’activisme
des del cinema.
És veritat que la primera experiència amb un film de
Kiarostami –en el meu cas A través de los
Olivos– era sempre una experiència estètica, no només pels plans
sostinguts, la bellesa dels paisatges –sobretot camins i arbres–, les
repeticions exasperants, o la delicadesa en les relacions personals. Tot plegat
recordo que a mi em va provocar una espècie de xoc que vaig necessitar de
compartir i comentar de seguida amb tothom qui podia. Però, a part d’això,
arribaven també –com si fos per una finestra– les veus en farsi, els rostres
dels nens, joves, i dones amb mocador, la vida quotidiana d’un lloc desconegut i
mitificat pel fet de la revolució islàmica.
Quan es va estrenar El
sabor de las cerezas i vaig poder veure després retrospectivament ¿Dónde está la casa de mi amigo? i
Y la vida continua em vaig adonar, però, que no només érem davant d’una
petita revolució estètica, sinó també d’un profund cinema humanista. I de
manera encara més clara amb Close Up,
que hi havia a més a més una indagació sobre la relació entre el real i la
representació, o sigui una recerca de l’essència mateixa de la imatge i de l’art
en general. Se’m va fer evident que disposàvem amb Kiarostami d’un altre punt
de vista en les relacions humanes, però també en la manera de posar la càmera,
no dependent del mainstream americà
però tampoc de l’intel·lectualisme europeu. Amb Kiarostami es començava a
consolidar la noció de cinemes perifèrics, lluny de la mirada euro-cèntrica,
que a part del cinema japonès, només uns altres pocs autors podien fer seva, i
que, posteriorment s’ha consolidat amb filmografies no només a l’Iran, sinó
també a la Xina, Corea i altres països asiàtics així com també a Sud-Amèrica i
l’Àfrica.
Així, de la mateixa manera que Ozu posa la càmera d’una
manera determinada, i té un estil i un ritme cinematogràfic molt determinat,
però alhora ens mostra no només la vida quotidiana de la postguerra i el
creixement de les noves generacions, sinó també les contradiccions i xocs entre
la vida tradicional i la cultura dels pares amb la progressiva occidentalització
de la vida dels fills, en la meva opinió alguna cosa semblant passa amb el
cinema de Kiarostami: tot el seu aparell de sobrietat estilística està al
servei de narrar la societat iraniana contemporània, amb els xocs i
contradiccions inevitables entre el món rural i la ciutat, entre joves i grans,
entre dones i homes, i també entre la societat teocràtica i la vida quotidiana.
Pel·lícules com El viento nos llevará,
Shirin o Ten confirmen aquesta tendència, mentre que Copia certificada és un aprofundiment en la indagació sobre el
real, el mateix que Five un film
gairebé abstracte, més a prop de la fotografia que del cinema, un altra art en
què Kiarostami excel·lia, i que també hem pogut admirar en exposicions i
publicacions diverses.
En una entrevista de l’any passat al Festival de cinema de
Toronto (TIFF), Kiarostami responia a la pregunta sobre quina era la pel·lícula
que li havia costat més de rodar dient que el seu primer curt El pa i el carrer, deu minuts de
metratge on un nen que torna a casa ha de travessar un carrer estret on hi ha
un gos que li fa por. Diu el director iranià que allà ni ell, ni el nen, ni el
gos sabien el que s’havia de fer i que l’únic professional que hi havia –el
càmera– es va exasperar de repetir preses fins que la casualitat va fer actuar
els no-actors. Qualsevol aficionat reconeixerà aquí una manera de fer que
Kiarostami no deixaria mai: treballar amb actors no professionals i esperar el
miracle, que la càmera revelés allò buscat a base de paciència i una posada en
escena adient. A Shirin, filmar el
rostre de dues-centes actrius en primer pla al cinema mentre veuen un clàssic
persa és també això. A ABC Àfrica
filmant els nens a Uganda o els cinc llargs plans de Five –per cert, un film dedicat a Ozu– no són altre cosa que posar
la càmera i esperar, i els actors davant del mar són un tros de fusta, la gent
que passa, uns ànecs, uns gossos i el joc de les boires i la lluna.
A la mateixa entrevista, preguntat de quin film se sentia
més satisfet, deia que sens dubte Close
Up, i tampoc no ens ha d’estranyar gens aquesta tria. Amb aquesta
pel·lícula inaugura una reflexió que tampoc no deixarà mai més: el tema del
doble, la relació entre realitat i ficció, o en altres paraules quina funció i
quin estatus té la imatge dins les arts i a la societat. Fa deu anys,
Kiarostami va intercanviar deu cartes en format de vídeo digital amb Víctor Erice
amb motiu d’una exposició al CCCB de Barcelona. L’admiració mútua entre aquests
directors s’inscriu justament en aquesta reflexió sobre el real, i l’obra
cabdal d’Erice El sol del membrillo
no és altra cosa que un assaig sobre la representació en l’art i la referència
a aquesta obra és precisament l’inici de la correspondència per part del
cineasta basc, i el motiu de la segona carta de l’iranià.
Algun comentarista compara l’obra de Kiarostami amb la de
Bresson i Antonioni –tot i que ell confessa que aquests autors l’avorreixen–,
per la mística de la imatge i la sobrietat narrativa, malgrat que el més
habitual és referenciar-lo amb Rossellini per allò del neorealisme iranià. L’abundància
de cites culturals i referents poètics, literaris i pictòrics l’acosten també a
grans directors com Oliveira o Angelopoulos. En tot cas molts dels seus films
són com viatges iniciàtics circulars, on s’arriba a un lloc i se’n marxa, i
entremig hi ha voltes i voltes sobre temes existencials. El sabor de las cerezas i El
viento nos llevará en serien dos films paradigmàtics. Curiosament aquest
fet l’acosta també a renovadors de la road
movie com Wim Wenders i podem veure Paris
Texas o El cielo sobre Berlín com
a films emparentats amb els de l’iranià.
Hi ha algunes imatges recurrents en les fotos i els films de
Kiarostami: els arbres, sobretot els arbres solitaris, i els camins. Camins de
tota mena, des de corriols a carreteres. Qui conegui l’obra fotogràfica de l’iranià
estarà d’acord que aquestes imatges d’arbres i camins tenen un aire d’haiku
japonès. Destil·len simplicitat i austeritat, i desborden contingut. Com per a
tants poetes, no només perses sinó de totes les cultures del món, el camí és la
metàfora de la vida. També, per tant, Kiarostami retrata la vida com a road movie filosòfica. El sabor de las cerezas en seria la seva
depuració màxima, en introduir, a més, el tema del suïcidi, tabú a totes les
societats i encara més a les islàmiques.
Una altra constant en la filmografia de l’iranià són els
nens, en qui busca aquesta puresa, aquest gest espontani, que sabem que s’anirà
perdent al llarg del camí. Això ja passa en el seu primer curt de l’any 1970
titulat El pa i el carrer. I en un
curt del 2011 titulat No encara
explora aquest camí, filmant primers plans de nenes occidentals de quatre anys a
qui pregunta si es deixarien tallar els cabells o tallarien els d’una altra
nena per poder sortir en una pel·lícula, insistint en tres aspectes: relació
entre realitat i ficció, capturar emocions pures i també una clara referència a
la societat teocràtica iraniana que intenta amagar els cabells de les dones
sota el mocador. Els nens són portats a l’atzar pel camí de la vida com a l’atzar
s’enfonsa mar endins un tros de fusta a Five
o rodola camí avall un codony en la segona carta a Erice, o gira per terra una poma i marxa rierol avall
un os en l’escena final d’El viento
nos llevará, títol manllevat a un poema de la poetessa persa Farough
Farrokhzad sobre la fugacitat del temps i el fet que els amants han d’aprofitar
el dia, molt proper a les tesis clàssiques d’Omar Khayyam.
Abbas Kiarostami va estudiar Belles Arts, va ser pintor,
dissenyador gràfic, i va treballar deu anys en publicitat, abans no comencés a
filmar pel·lícules educatives per a nens i joves en una institució oficial,
encara a l’època del Xa. En nombroses entrevistes ell es declara sobretot
fotògraf, pel poder que té la imatge. Kiarostami creu que la imatge està en l’origen
de tot i conté en ella mateixa una doble eina, d’autoconeixement i autoeducació
estètica per un cantó –“d’una manera gairebé divina, la fotografia permet
fer-nos nostre l’esser i la Natura”, arribarà a dir en una entrevista de l’any
93–, i de difusió i educació comunitària per l’altra –per això algun crític ha
arribat a definir el cinema de Kiarostami com a “reeducació de la mirada”–.
Sigui com sigui, l’interès adolescent pel dibuix i la pintura va persistir fins
al final i l’atzar va fer que fes pel·lícules. Finalment, la potència de
seducció del cinema –les càmeres sovint ens obren les portes, solia dir–,
juntament amb el gran interès del poble iranià per veure pel·lícules van fer
que el cinema de Kiarostami fos com fos. Kiarostami va renunciar a tot tipus de
sentimentalisme narratiu per centrar-se en temes simples i cabdals, encara que
sovint estiguessin amagats darrere les aparences. “Es tracta de saber-ho veure,
de saber mirar”, diu a la mateixa entrevista anterior. A Kiarostami li agradava
mirar i mirar en silenci i va saber des del primer curt que feia política,
primer a la dictadura del Xa, després a la teocràcia dels aiatol·làs i
finalment va persistir a reeducar la mirada de tots els cinèfils del món.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada