diumenge, 29 de desembre del 2013

De 12 anys d’esclavitud a la Crítica de la raó negra


Jo vaig ser dels que van sortir emocionats i decebuts del cinema després d’haver vist 12 anys d’esclavitud. Emocionat perquè el film emociona, està fet per arribar al cor de l’espectador, per portar-lo a un clímax d’empatia i fer-li patir, per tant, en carn pròpia totes les indignitats sofertes pel protagonista i, per extensió, per tots els esclaus de les plantacions. Decebut perquè l’èmfasi sentimental, en la meva opinió, va en detriment de l’anàlisi política: es troba a faltar per exemple la contextualització d’aquest estrany moment en què, mentre al nord una família de negres fa una vida aparentment normal, només unes quantes hores al sud, els seus germans no tenen absolutament cap dret. És veritat que la pel·lícula d’Steve McQueen puntua ocasionalment el relat emotiu amb apunts sociològics de la vida a la plantació, on les referències al capitalisme, la por, la cultura i la religió fan de coixí a la trama, però les concessions al melodrama i al gust comercial majoritari fan del film un seriós aspirant als Oscars, sí, però també una oportunitat perduda per anar una mica més enllà en la pedagogia i la denúncia del racisme.

 
A l’altra cantó de la balança se situa el darrer text d’Achille Mbembe Crítica de la raó negra (La Découverte, 2013). Com si fos una conclusió necessària dels anteriors textos del camerunès, De la Postcolònia i Sortir de la Gran Nit, aquesta nova entrega acaba de desmuntar el concepte de Negre explicant com la cultura occidental l’ha inventat en paral·lel al concepte de raça i com va ser posat al servei del capitalisme. Sense deixar-se anar de la mà de Foucault i Fanon com en els anteriors textos ­–i de Glissant també en aquest–, Mbembe analitza el caràcter malaltís d’aquesta invenció, el que li permet no només descriure’n els símptomes, sinó també fer la diagnosi i prescriure’n la medicació. La part més interessant del text, alhora que la més discutible, potser sigui aquesta generalització agosarada del caràcter negre del món a què el capitalisme ens ha portat finalment, on la precarització s’ha fet universal i, per dir-ho així, ja tots som negres.

Resumint, dues obres molt diferents, però en certa mesura complementàries. Dues mirades sobre la història de la Negritud amb dos tractaments en certa manera adaptats a les finalitats perseguides. La pregunta pertinent aquí és saber des de quina òptica se’n traurà més rendiment en pro de la dignitat i humanitat de la vida en comú als nostres dies: des de l’Oscar a la millor pel·lícula o des d’un original assaig que llegiran quatre gats?

3 comentaris:

  1. Horrywood és desinformació i buscar distreure a la massa aborregada i no entrar en l'anàlisi; que justament és el que fan els telenotícies, acabar amb drames, morts o victories d'equips de futbol per tocar-te les emocions i que no recordis quines importants notícies havien donat al principi.
    Crítica de la raó negre: bon titol i molt interessant lo del caràcter negre del món.
    (ara blogger per comentar anònimament et fa omplenar Captchas?, ja és lo refinitiu, vaja)

    ResponElimina
  2. "12 Anys" no és pas una mala pel.lícula: Steve McQueen ens parla, ara, de les brutals condicions de la mà d´obra explotada intensament, de l´analogia amb amb altres sistemes coactius i anti-personals de reproducció de la força de treball, tot oscil.lants entre la coacció extrema i les boires sàdiques del paternalisme religiós (ens pot fer pensar en les prestacions de treball a la mita potosina, als Kamps nazis o a l´Horta morisco-valenciana...). Qui més hagi patit, més plorarà tots aquets manicomis origanitzats, d´estil clàssic. La poètica materialista d'aquesta càmara -que segueix l'afirmació humanista de W. E. B. Du Bois- és ara una eina que obre les ferides, tot el contrari de les pretensions espiritualistes d'un decadent Terrence Malick. Tanmateix, n´inclou gravacions corals que provenen del Delta del Missipissipi, gravades per Alan Lomax: "Roll, Jordan, roll". Llavors, la vida més ferida llisca com ara les llàgrimes.

    ResponElimina
  3. Gràcies pels vostres comentaris. Encara dono voltes també a la pel.lícula sens dubte molt emocionant!

    ResponElimina