Des que
vaig tenir la sort d´escoltar-lo en el darrer festival de jazz de Terrassa que
m´he tornat un incondicional de Gregory Porter, un cantant i compositor
notable que integra en la seva música tota la tradició negra del jazz, des
del gospel fins al rap, i ho fa d´una manera senzilla i natural com si fluís
dins seu sense cap dificultat: aquest és justament el sentit del seu tercer
disc Liquid spirit, un disc excepcional que opta als Grammy del 2014 per
partida doble. Si, a més a més, aprofundeixes en les lletres del californià,
t´adones que estàs davant d´un activista de la cultura negra amb tots els ets i
uts. En aquest darrer disc, hi ha una cançó fascinant que m´ha fet rumiar molt
anomenada Musical genocide que és una espècie de declaració de principis on
pren partit per la tradició i ve a dir que no serà ell qui la defugirà
comparant aquesta postura amb un genocidi musical. La idea és molt potent però problemàtica,
perquè sabem prou bé d´on ve la tradició però no cap a on va i a vegades
preservar la puresa pot portar a postures incòmodes.
I això
m´ha fet pensar en Teju Cole i la seva novel·la que es va traduir l´any passat
amb el títol de Ciutat oberta. Teju Cole
és un jove escriptor i fotògraf que viu a Nova York, criat a Lagos i amb educació
europea que narra precisament el malestar d´un africà dins la cultura
afroamericana en la Nova York actual. El protagonista del relat de pare nigerià
i mare alemanya se sent incòmode en la cotilla de la cultura negra fins al punt
que fins i tot li desagrada que els afroamericans s'adrecin a ell com a
germà. La ciutat oberta del títol és per Teju Cole la que acull tothom però
alhora una ciutat amb totes les pors post 11 de setembre, una ciutat múltiple
que no es deixa reduir en identitats clares i definides. També és un relat
complex sobre com s´entén la negritud des de tres punts de vista continentals
diferents.
Precisament
la ciutat com a catalitzador de l´artista modern africà és un dels eixos que
marca el camí d'Elvira Djangany, la comissària internacional per a la
col·lecció d´Art Africà Modern i Contemporani de la Tate Modern de Londres. En
la línia de Teju Cole, també per a Elvira Djangany conceptes com diàspora o
tricontinentalitat són limitadors de la realitat artística de rel africana. Les
qüestions identitàries o fins i tot nacionals, a vegades serveixen per explicar
socioculturalment la producció d´un artista determinat, però la riquesa de la
seva obra, i fins i tot la seva africanitat, depenen sovint, ens diu ella, també
de factors individuals que fan transcendir l'obra d´art per fer-la universal.
El projecte que assessora Elvira Djangany s´inscriu en un pla més general de
relectura de la Historia de l´Art que eviti la mirada eurocèntrica i que la
Tate Modern impulsa amb projectes similars d´abast global.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada