Hi ha qui veu el film com un mer reflex sociològic
del món actual en què vivim, amb éssers solitaris, incapaços de relacionar-se
socialment i emocionalment amb la resta sense la crossa tecnològica i vivint la
vida com si fos un videojoc més de la seva col·lecció. Cal aclarir aquí que es
tractaria d´un món occidental, blanc, i d´una edat i una classe social
determinada, clar...
Altres destaquen la importància de la veu en
allò humà, recolzant-se en les darreres teories neuro-científiques que reforcen
aquesta visió constitutiva i constituent de la veu, on els nadons ja amb pocs
dies de vida són capaços no només de reconèixer la veu de la mare, sinó fins i
tot de discernir diferents veus i diferents idiomes.
En el meu cas, el sistema operatiu
protagonista de la pel·lícula, em va portar directament a HAL, l´ordinador
rebel de 2001, una odisea del espacio,
i per tant vaig veure-hi temes més aviat relacionats amb què és i com es
dóna la consciència i per tant també l´enllaçaria amb Blade Runner, un altre clàssic.
Pel mateix motiu, aquest és un film que parla
de la identitat, de què li dóna fonament i de com es reconeix. No tant important aquí
és la veu com el llenguatge mateix, perquè sense cos, el llenguatge inventa una
persona capaç de seduir i enamorar, per tant amb una personalitat i identitat
pròpies i úniques. Aquí, com a subtema hi és evident el fet que la identitat
dels altres la construïm també des de nosaltres mateixos, amb el nostre saber, els
nostres desitjos i intencions. La idea d´identitat sempre canviant, sempre en
construcció.
També hi vaig veure de seguida una versió
contemporània del Cyrano de Bergerac. És la veu
d´un altre que sedueix, en aquest cas, l´altre no hi és -tot i l´acudit del
programa d´ordinador que arriba a reflexionar en un diàleg del film que tant els
humans com les màquines estem fets de matèria-. I amb una altra ressonància
interna perquè el protagonista, escriptor per encàrrec no deixa de sertambé una
versió moderna de Cyrano, més
ridícula, a mig camí de refinat seductor i rutinari mecanògraf.
Se´m van obrir els ull també quan en una tertúlia
sobre el film algú em va fer veure que podria ser llegida fins i tot com un
manifest de les teories queer, on no
importa amb qui et relacionis, ni quin tipus de relació estableixis, ni pensis
mai en termes de sexe o gènere convencionals: així tant la relació del
protagonista com de l´amiga amb els respectius sistemes operatius ens estarien
reforçant aquesta idea que en termes emocionals i sexuals tot s´hi val i res
està per sobre de res.
Finalment, en les pel·lícules de Spike Jonze
sempre hi surt un escriptor una mica tonto, desubicat i perplex -sens dubte ell
mateix, també a Being John Malkovich
i Adaptation-, que obre la paradoxa
de la creació: és aquest ésser fràgil i inestable el que inventa, el que crea
realitat, el que fa somiar els altres. El misteri de la literatura, la màgia de
la narració podríem dir, ofert en termes de metallenguatge.
També, per acabar, com m´ha fet veure
una altra persona, potser es tracta simplement d´una història d´amor, d´una
altra bona història d´amor, on tampoc no importen ni la identitat ni la
corporeïtat dels protagonistes, sinó simplement que és creïble perquè ens
atrapa i ens agrada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada