Sembla com si la Needcompany de Jan Lauwers s’hagués aturat
a pensar sobre sí mateixa i a preguntar-se pel seu estatus de Modèlica
Companyia Multicultural de Teatre. El resultat seria la posada en escena de The blind poet que vam poder gaudir el
passat 1 d’octubre dins el TNT –Terrassa
Noves Tendències.
L’obra s’estructura en set monòlegs on cada un dels actors i
músics de l’espectacle busseja en les seves arrels per escatir trets de la seva
identitat. El balanç general no pot ser més desolador perquè tant les referències històriques com
les biogràficament més properes es funden totes en les guerres o en les
desgràcies. El passat de quaranta generacions de ferrers en la família del propi
director porta directament a la Guerra Santa de les Creuades. El judaisme d’una
altra porta inevitablement lligat l’Holocaust. El fet de ser àrab o musulmà
tampoc por desfer-se de l’estigma de la sospita i la malfiança. Si tens rels
germàniques portaràs les guerres mundials a sobre. Si les tens xineses o
nòrdiques també hi haurà conflictes on relacionar-les. En el terreny purament
personal els records on cada actor fonamenta part de la seva identitat són
també ferides no menys sagnants. Que si la mare addicta a les drogues i sempre
col·locada, que si el pare borratxo i la
mare induint el fill a robar, la soledat i l’exclusió de l’emigrant del sud en
terres europees, aquella vida que vaig deixar de salvar per covardia o la
tendència al càncer que m’identifica.
Els estudis sobre la memòria ens diuen que els records s’associen
sempre amb emocions i que això explicaria perquè normalment els records dolents
i traumàtics queden gravats a foc en la nostra ment. Això que val en termes
individuals, hi ha qui ho extrapolaria també en termes col·lectius. Malgrat
tot, en la meva opinió, l’acumulació de fets desagradablement traumàtics del
conjunt d’actors de l’obra obeeix a una altra finalitat: per un cantó
relativitzar el concepte d’identitat col·lectiva –ja sigui en termes de nacionalitat,
religió o cultura–, i per l’altra mostrar que la identitat individual no està
mai tancada, està sempre en construcció, oberta a un futur incert d’experiències
que continuaran modelant-nos.
I aquí és on entra la figura del poeta cec representada per
Abu al’ala al Ma’arri nascut a prop d’Alep, a l’actual Síria, l’any 973. Al Ma’arri
va tenir molt èxit a la seva època i va arribar fins i tot a viure molts anys
al cor del califat a Bagdag sota la protecció dels poderosos. Anys després,
però, la seva poesia va caure sota sospita pel seu marcat escepticisme cap a la
religió i el seu pessimisme general sobre la condició humana. Fins al punt que
recentment, quan va començar la guerra de Síria i les tropes d’Al Qaeda van
entrar al seu poble, el primer que van fer va ser decapitar-ne l’estàtua. L’altra
poeta citada, Wallada bint al Mustakfi va viure al segle XI a Al Andalus en el
bell mig de l’esplendor cultural àrab a la Península Ibèrica i entre altres
coses va lloar el paper de la dona en aquesta societat, mentre a Europa només pensaven
en les Creuades, època on no només s’imposa l’armadura del cavaller sinó també
el cinturó de castedat de la dona durant l’absència.
Mitjançant la tria dels versos d´aquests dos poetes, Lauwers
llança una crítica directa a l’eurocentrisme i a l’androcentrisme. Perquè si la
història l’escriuen els vencedors, en el nostre món aquests són occidentals i
homes. “Jo sóc totes les dones”, diu una de les actrius. “I també sé tirar
pedres”, diu l’altra. “Nosaltres érem el centre del món”, diu l’actor noruec
referint-se als víkings. “La Xina ja domina el món”, diu l’actriu indonèsia amb
arrels xineses. El món àrab va ser també el centre del món durant uns quants
segles. I per tant mitjançant aquests poetes l’obra llança una crítica a les imposicions
culturals, religioses i de gènere.
Lauwers aposta, amb Al Ma’arri, pel relativisme i l’escepticisme
però no necessàriament pel pessimisme. Tot i que l’escenografia final destaqui
monstruosament les màquines de guerra i un gegantí tumor cancerós, hi ha alguna
cosa poètica en l’ase mort que ha presidit tota l’obra i que protagonitzarà la
coreografia final cavalcat per la primera actriu. L’ase –o el cavall– heroi
anònim que carrega sobre seu tot el pes de les Creuades, serà elevat a símbol
de l’alliberament de la desgràcia a través de l’art. I ho faran, més de mil
anys després, els hereus d’aquells que el van ferrar i que ara són artistes. “Shakespeare
també era un poeta cec, i Joyce i Homer...”, diu un dels actors, com si l’art
estigués més enllà de les identitats, com si pogués també transcendir la
violència: l´equí i la diva fent la volta d’honor per sobre de guerres i de malalties.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada