dimecres, 21 d’octubre del 2015

Israel i Palestina (IV): visita a Susiya


El dia 24 d´agost anem d´hora al matí cap al davant del Centre de Convencions de Jerusalem, punt de trobada de la sortida cap a les muntanyes del sud de Yatta amb destinació final al poblat palestí de Susiya enclavat en una estranya situació rodejat d´assentaments jueus i una zona d´entrenament militar just en el límit sud dels Territoris Ocupats.

Tot i arribar amb temps de sobres, ja hi ha alguns grups de joves i parelles amb motxilles que ens anem mirant els uns als altres fins que algú es decideix a preguntar si estem esperant per la sortida de Breaking the Silence. La cosa té un aire com de reunió clandestina fins que arriba algú amb unes llistes i tothom comença a identificar-se. Finalment arribarà un autocar i unes trenta persones juntament amb dos membres de l´organització enfilarem per la carretera número 60 cap al sud. Mentre anem avall, el nostre guia, un ex-soldat de 28 anys ens explicarà la seva implicació amb l´O.N.G. i el seu compromís a favor de la pau i en contra dels assentaments, tot i haver nascut i crescut en un d´ells, en el si d´una família políticament compromesa amb el partit de l´ala dreta Likud, i tenir germans que continuen en el moviment dels colons. També explicarà el seu servei dins l´I.D.F. en la zona que visitarem, les seves experiències en les primeres missions contra palestins i el reenganxament posterior en l´exèrcit. Així mateix ens farà cinc cèntims sobre el context de la visita. En l´actualitat ha acabat els estudis universitaris en Resolució de Conflictes precisament amb una tesi sobre els Acords d´Oslo.

Baixem per la carretera número 60 no perquè sí, sinó perquè aquesta ruta ressegueix l´anomenada Línia Verda, frontera simbòlica entre Israel i els Territoris Ocupats des que va ser fixada en els acords de pau després de la primera guerra entre països àrabs i Israel l´any 1948 i que també parteix Jerusalem per la meitat. Posteriorment, durant la Guerra dels Sis Dies l´any 1967, Israel va ocupar aquests territoris –anomenats també en anglès West Bank- i la resolució 242 de la O.N.U., mai acceptada per Israel, va instar a retirar l´exèrcit israelià novament fora de la Línia Verda. Finalment, en els Acords d´Oslo entre israelians i palestins de principis dels anys noranta, es va tornar a apel·lar a la Línia Verda com a frontera legítima entre Israel i Palestina.

A dia d´avui, l´exèrcit israelià continua ocupant tot aquest territori i la Línia Verda queda força delimitada per un parell d´aspectes ben visibles des de la carretera. Per un cantó el Mur de ciment aixecat després de la segona intifada cap al 2004, que anem deixant a la nostra esquerra mentre anem baixant i que ja més cap al sud es transformarà en tanca metàl·lica i barrera de punxes. I per l´altre, la multitud d´assentaments jueus dins el territori palestí, d´alguna manera resseguint la Línia Verda, com si fos una segona frontera de colons. A la pràctica, aquesta xarxa d´assentaments arran de carretera són una forma de control i contenció de la població palestina perquè comporten alhora la presència obligatòria de l´exèrcit per protegir-los, carreteres d´ús exclusiu i llocs de control a les cruïlles, a més de patrulles circulant contínuament amunt i avall –l´anomenada tàctica militar de "Fer Notar La Nostra Presencia".

Fem una primera aturada en un d´aquests assentaments, bastant gran, on viuen desenes de milers de colons, la majoria d´origen rus, però també anglesos i americans. És des d´organitzacions d´Estats Units des d´on es finança el gruix d´aquestes construccions il·legals amb el consentiment de facto del govern israelià. L´assentament té tot el perímetre tancat i vigilat i a l´accés per carretera hi ha un check point on cal aturar-se. Curiosament no són els soldats qui decideixen si passem o no sinó l´anomenat consell de seguretat dels colons, l´autoritat dels quals dins dels assentaments està per sobre de l´exèrcit, que es limita a protegir-los. Passem sense problemes i fem una volta per la petita ciutat, amb els seus parcs, escoles, centres socials i sanitaris, etc. Avui no hi ha hagut problemes aquí, però en el tour anterior de Breaking the Silence, pocs dies abans d´aquest, en l´aturada a l´assentament de Mitzpe Yair, els colons van fer posar un nen sota les rodes de l´autocar per evitar que el viatge prosseguís, per increïble que sembli.

La següent aturada la farem ja en el límit més meridional del West Bank. Pujarem a un turó davant l´anomenada Lucifer Farm, el lloc més alt arran del desert del Negev des d´on es pot contemplar tota la zona i fer-se una idea general de la situació. Com que aquí les fronteres marcades per la Línia Verda han estat retocades per annexionar-se els punts més alts, ens tocarà passar un altre check point com si entréssim a Israel una altra vegada. Els soldats aturaran l´autocar en un lateral, pujaran i demanaran uns quants passaports a l´atzar mentre a baix serem testimonis d´una agra discussió entre el nostre guia i els responsables del control que durarà molts minuts, amb innumerables trucades de telèfon amunt i avall, que finalment s´acabarà quan el conductor –i únic sospitós, pel que sembla- accedeixi a passar per l´arc de reconeixement de metalls per assegurar que no porta armes.

Des de dalt se´ns explicarà per exemple l´estratègia dels colons per apropiar-se dels camp de cultiu dels palestins i dels seus pous d´aigua, a base de construir uns murs baixos de pedra en principi com a seguretat, però també per encerclar de facto les terres, col·locant bidons de metall escampats arreu com si allà si estigués fent alguna cosa –en realitat són camps erms- per emparar-se en una antiga llei otomana que diu que si algú pot demostrar que ha cultivat un camp durant cinc anys llavors legalment és seu.

Des de dalt també es poden veure les carreteres d´ús exclusiu que porten als diferents assentaments de la zona amb els respectius check points. I mirant cap a l´altra banda, una zona d´entrenament militar de vàries desenes de quilòmetres quadrats amb la particularitat que han encerclat una desena de poblets palestins que, pel que sembla, els soldats fan servir per entrenar-se en tècniques d´identificació i detenció de persones, i en les d´assaltar i registrar habitatges.

Quan tornem a la carretera passarem arran dels assentaments de Ma´on i de Carmel, davant del qual el nostre guia recordarà la paradoxa de ser enviat allà per protegir els colons i haver de protegir finalment els nens palestins del poblat proper d´Al Faqr perquè el camí que feien a peu cap a l´escola passava per sota de l´assentament des d´on se´ls tiraven pedres i van acabar havent de fer un comboi de protecció diari a l´entrada i a la sortida de l´escola.


Finalment arribarem a la zona de Susiya, una sèrie de petits campaments palestins rodejats per una anomenada zona de seguretat especial pel fet que a un cantó hi tenen un assentament, a l´altre una zona arqueològica i a l´altre la zona d´entrenament militar. La història de Susiya és particularment crua perquè des de l´any 1986 que els van fer marxar per primera vegada fins avui dia, tres vegades han hagut de marxar els seus habitants i tres vegades més han tornat a establir-se al mateix lloc emparats per sentències favorables dels jutjats israelians. El problema és que mentrestant els han estat demolides les cases, els pous d´aigua han estat reomplerts de runa i enverinats i fins i tot les coves on guardaven el bestiar han sigut ensorrades. Ara la gent viu aquí en tendes, roulottes i barraques d´autoconstrucció, amb el bestiar campant al seu aire.
Susiya tal i com viuen avui dia
Mentre vam fer un passeig veient i fotografiant tota aquesta desfeta, l´altre ex-soldat que ens acompanyava, també un jove de 28 anys que fins llavors no havia obert la boca, va explicar la seva experiència allà, a l´altra costat de la vall on hi ha l´assentament de colons, descrivint el mecanisme de funcionament de les patrulles de soldats al servei dels colons, fins al punt, per exemple, de cobrir, de nit, els escamots de colons que arribaven fins al poblat per malmetre els pous o robar animals. Ara mateix la vida a Susiya és una espècie de lluita per la supervivència, perquè si marxen els colons es quedaran les seves terres i si es queden estan condemnats a viure en la precarietat constant perquè totes les autoconstruccions que han fet han sigut denunciades com a il·legals –inclosos els dipòsits d´aigua, els habitatges i les latrines- i tenen totes una ordre de demolició pendent. Malgrat tot resisteixen i per exemple el dia que hi vam ser hi havia també un grupet de cooperants internacionals per posar en marxa l´escola novament.

Restes de cases enderrocades a Susiya
A la sortida del poble quan vam arribar a l´autocar per tornar a Jerusalem, un jeep militar ens esperava per veure cap on anàvem, mentre un altre vehicle de l´exèrcit bloquejava el pas en la carretera que seguia cap a l´assentament, i un monòlit amb la foto d´un nadó i una inscripció en àrab i anglès homenatjava les víctimes de l´atac que un grup de colons havia realitzat a un poblat com aquell feia poques setmanes a prop de Nablus. El rètol deia: "Ali Dawabsheh, cremat viu”.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada