Londres |
Quan camines
per una ciutat que no és la teva estàs llegint contínuament els signes i
símbols nous que se´t van presentant al davant i que has d´anar interpretant
per tal d´orientar-te en territori desconegut, ja siguin edificis, places,
monuments, senyals de trànsit o rètols informatius de tota mena. Tot i que el
primer precedent d´explorador de la ciutat moderna que ens ve al cap sigui el flâneur de Baudelaire, Walter Benjamin a
Carrer de sentit únic en va fer
d´aquesta idea un text fascinant que explora el territori de l´ànima, de la
mateixa manera que en El llibre dels
Passatges la contemplació urbana pels carrers de París acaba sent un
recorregut per la història.
Per tant, ni
et mous ni mires les coses d´una manera normal; per això als turistes se´ls veu
d´una hora lluny. Passejant per Bloomsbury et pots trobar una escena com la de
la fotografia; el rètol diu “sisplau, no doneu menjar a les cabres”, i de
seguida penses quines cabres? I mires
amunt i avall per si les veus enlloc i després dedueixes que potser són, o
eren, darrere les parets de l´edifici, o en el parc que s´endevina darrere els
murs. Inevitablement et ve a la memòria el ramat de cabres que vas veure tantes
vegades a la infantesa pels carrers del teu poble, desenes, potser més de cent,
que ocupaven la calçada de banda a banda i que obeïen el cabrer a cops de roc i
xiulets.
El rètol
anterior que havíem llegit encara no cinc minuts abans als Brunswick Square
Gardens ens informava dels residents il·lustres de la zona alhora que en
localitzava les cases en un plànol de la plaça: els escriptors Virginia Wolf,
J. M. Barrie –el creador de Peter Pan-,
E. M. Forster, el teòric de l´art John Ruskin o l´economista John Maynard
Keynes vivien aquí a pocs metres els uns dels altres. El rètol posterior que vam
llegir encara no dos carrers més avall indicava una de les cases on va viure
Charles Dickens, avui convertida en museu.
Si fem cas a
la famosa dita de Benjamin segons la qual sota tot document de la cultura s´hi
amaga necessàriament un document de la barbàrie, llavors només podem pensar que
les cabres a què fa referència el rètol de la foto són una menció directa dels
ramats de turistes que van de la casa d´uns escriptors a la dels altres per tal
de deixar-ne constància gràfica. Els turistes culturals com a plaga de la
ciutat moderna.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada