Beirut |
Fa poc,
estant a la feina, una persona va preguntar per mi. Quan vam ser cara a cara em
va dir “No te´n recordes de mi?” i jo me´l vaig mirar bé i vaig contestar “Em
sap greu, però no”, tot i que la cara em sonava lleugerament. Llavors, per
l´edat que tenia, vaig dir “Vam anar a cole junts?”, sense precisar encara si
fos a primària o a secundària. “Sí”. Em va dir el seu nom i el seu cognom i va
tornar a repetir “No te´n recordes?”. Vaig fer que no amb el cap i, a manera de
disculpa, vaig afegir “És clar que han passat quaranta-cinc anys, no?”. Encara
va insistir anomenant amics comuns i situacions en les quals havíem participat
junts. Jo vaig recordar els noms i les cares dels altres i les situacions que
havíem compartit, però no la seva.
Hi ha un
desordre cognitiu anomenat prosopagnòsia consistent en la incapacitat per
reconèixer cares. Es pot patir en diferents graus, i els que el tenen en grau
extrem no reconeixen ni la seva pròpia cara. Per identificar familiars i amics
s´han de basar en altres trets que no siguin els facials, ja sigui la roba, la
forma de caminar o la veu. La seva vida és un cúmul de desorientació, dubtes i
malentesos perquè mai estan segurs del tot si coneixen o no la persona que
tenen al davant.
Quan el company
d´institut va començar a anomenar les activitats que jo feia llavors a l´escola
perquè quedés clar que ell sí que es recordava de mi, a mi se´m van aparèixer
ben clares les faccions del professor de matemàtiques, a qui tothom temia per
exigent: la cara ampla, galtifuda, el bigoti poblat, la mirada penetrant. Un
excel·lent professor que em va inculcar el rigor, l´esforç i l´amor per les
coses complexes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada