diumenge, 26 d’abril del 2020

Lectures de confinament (II): els argonautes

L’atzar va voler que entre els llibres pendents de llegir, fins i tot abans de la pandèmia, hi haguessin aquests tres, un comú denominador dels quals  és que tracten de la qüestió trans.

transcultural
El llibre de Bernardine Evaristo Girl, Women, Other –guanyador del Booker Prize 2019– estrictament és una novel·la de personatges, la particularitat dels quals és que tots són dones, d’ascendència africana i residents al Regne Unit. Les vides de les dotze dones s’aniran creuant de diferent manera les unes amb les altres durant més d’un segle mostrant una mena de fris sobre les variacions i valoracions de la identitat dels afro-britànics al llarg dels anys. Identitats no només culturals sinó també religioses, polítiques, sexuals i fins i tot de gènere, ja que una de les protagonistes –Megan/Morgan– neix dona però se sent home i actua com a tal sense renunciar a part del seu cos femení. Ella/Ell es defineix a la novel·la, però, no pas com a transgènere, sinó com de “gènere no binari” o de “gènere neutre” o fins i tot de “gènere lliure”.

transgènere
The Argonauts, de Maggie Nelson, va ser una recomanació del nostre llibreter tot comentant aquell tipus de textos que no es deixen encasellar en un gènere determinat, sigui novel·la, assaig, relat autobiogràfic o el que sigui. I, certament, per un cantó és un llibre que no es deixa atrapar en les classificacions convencionals, i per l’altre és una emocionant aproximació en primera persona a la problemàtica trans a través de la història d’amor, matrimoni i posterior paternitat/maternitat entre l’escriptora Maggie Nelson i l’artista Harry Dodge (nascut Harriet). De la mateixa manera que el personatge de la novel·la de Bernardine Evaristo, Harry Dodge tampoc ha renunciat del tot al seu cos de naixement, i tampoc es defineix a sí mateix com a trans sinó com a una persona de “gènere fluid”. El tema de la identitat personal, en el cas de Harry Dodge, es complica encara més pel fet de ser adoptat –com també li passa a un altre personatge del llibre d’Evaristo–, de la mateixa manera que la identitat familiar de la nova parella agafa paràmetres fora de l’aparent normalitat ja que seran pares a través d’un donant –fet compartit amb un altre personatge d’Evaristo–, a l’hora que Harry ja té un altre fill d’un matrimoni anterior.

transhumans
I, per acabar, el Frankissstein de Jeanette Winterson porta el tema de la identitat encara més al límit ja, que emulant Mary Shelley, proposa un nou monstre transhumà que, igual com passa a la versió original, és un mirall de nosaltres mateixos. La novel·la de Winterson té com a subtítol “una història d’amor” –com tantes n’hi ha a Girl, Woman, Other o com la de The Argonauts–, la que protagonitzen el doctor Stein i el doctor Ry (nascut Mary), o sigui entre Victor Frankenstein i Mary Shelley. Una vegada més el personatge principal és un trans nascut dona i esdevingut home sense renunciar a part del seu cos femení: en aquest cas, tampoc es defineix a sí mateix com a trans sinó com de “gènere doble”–doubleness, en anglès– Les preguntes sobre la identitat es multipliquen en aquest text perquè abracen també la qüestió dels robots, dels cíborgs o de les ments sense cos, a la manera de dades recollides en un macro arxiu informàtic que es podran tornar a activar –amb cos real o simulat– en un futur.

argonautes
La metàfora que fa servir Maggie Nelson és la que més escau a aquests tres protagonistes d’aquests tres llibres fascinants. Tots tres coincideixen en ser homes nascuts en cos femení, sotmesos a tractament hormonal, i que solament han fet arranjaments quirúrgics a la part alta del seu cos i no a la part baixa. Els argonautes són els que naveguen a Argo, la nau de Jasó, la principal característica de la qual és que es va reparant mentre navega, va canviant els seus taulons i les seves veles sense aturar-se a cap port, de tal manera que al cap d’un temps, tot i continuar sent Argo, ja és una altra nau.



 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada